Sagan om Lucky One



Vi letade häst i slutet av förra året då jag va lång på mina ponnysar! Vi sa till Nisse Munk att han skulle kolla med Ansie om hon hade någon. Vi bad också Lasse kolla runt lite efter nått intressant för han visste ju vad jga ville ha oså.
Efter några dagar kom det ett sms från Ansie där det stog : Hejsan! Vad roligt att ni ska skaffa häst. Jag har några stycken som kan vara intressanta. Hör av er om ni vill ha mer info om dom.
Mamma svarade ju att vi gärna ville ha mer info och sen mailade ansie vad dom hette så mamma kollade upp dom. Det va 6st och 4 av dom verkade jätteintressanta. Så vi bestämde oss för att åka ner till Skurup i Skåne där Ansie håller till, och provrida dessa hästar. Tänkte när vi ändå åker dit så kan vi ju prova alla för man måste ju rida många olika liksom.

Först byggde vi lite hinder osv innan den första hästen kom in. Den hade gått 145 och nolla i 140. Den va verkligen skiiiiiiiiiiit fin. Pälsen blänkte och manen var knoppad och allt var liksom bara perfekt trodde vi... Det var en tjej som visade den lite först innan jag satte upp. Den såg fin ut i rörelserna osv. Hoppade bra och va liksom en sån häst som jag ville ha. Sen red jag. Var typ första gången jag red storhäst (förutom dom på ridskolan men det räknas inte). Det gick bra, red lite på marken och gjorde skänkelvikningar avsaktningar och igångsättningar. Det kändes bra! Sen började vi hoppa på ett litet kryss. Han va fin, pigg och framåt. Hoppade i alla lägen stort om det passade och la in ett till om det va nödvändigt. Jätte schysst häst verkligen. Avslutade med att hoppa en bana som innehöll ett räcke med linje till ett till räcke, en oxer en kombination med linje till ett räcke. Banan låt kanske på 120 elle nått. Hästen tog egena insiativ och jag bara hängde på. Den hästen va vi verkligen intresserade av.

Nästa här då. Den hade gått Breeders som 3åring och startat 120. Va en som såg jättefin ut och den va en av dom som vi var intresserade av från början. Det va en tjej som visade den lite med. Den hoppade fint när hon red den men den såg lite liten ut men jag satte upp och det kändes fetttttttttt bra! Hade fin låg form och gick bra under sig. Men den kunde ju även gå i lite mer kompakt och högre form. Lätt att visa vägen och vi började även med den att hoppa ett kryss. Den bjöd verkligen på hinder och kändes sketa fin. Hoppade banan några gånger på lite störra höjder och det flöt på. Den va vi också väldigt intresserade av.

Nästa häst va en fux som en gubbe visade. Som hade gått 130 felfritt. Den hade ingen man för den hade dom rakat av... Hädsten var jättefin, lite het och på hela tiden. Gubben var lite lustig. Pratade stup i kvarten osv. Den hoppade jätte fint när gubben inte la den fel eller red som en riktig kratta! Sen satte jag upp och det kändes stort med en så het häst men som ändå va lite robust och högrest med nacken. Den va lite stark men va ändå ganska lätt att kontrollera och reglera. Skänkelvikningar öppa sluta klapp på halsen och massa mer:) Hoppade fram lite och det kändes nästan som att rida en ponny i ett stort format men ändå på ett annat sätt. Den hoppade som en katt och va lätt och smidig. Hoppade samma bana på typ 115. den kändes lite farlig att hoppa för den hoppade i ALLA lägen även om den kom helt tokigt så den kraschade lite oså ;s Vi frågade varför dom rakat av manen och de var för att gubben inte orkade knoppa och så såg den så skabbig ut!!? asså hallå..


Sen hade gubben en till med sig.Den hade bara gått 110 men den va lite grön så den hade inte vart riden så länge.  En skimmel som va jätttttttttttttttttttttttttttttttttttttefin att rida. Hoppade stort och luftigt och va som en ängel. Men den va lite för ung. Om man skulle köpt två så va denna ett måste. men den va lite för ung. 6år..
Gubben red den först då och de gick väl bra. Jag tyckte att det gick bra för mej iallafall. Hoppade samma bnana som med dom andra pollarna. Den va lite nervig så jag klappade på den när den va duktig oså som är normalt att göra. Sen efter ett tag sa gubben. Du får inte klappa så mycket han blir för kaxig då.. Jag bah hahhaha okej! :) men denna häster var också jävligt fin. Mene gubben va lite skum!

Sen kom det en tjej med sin häst som hon igentligen inte ville sälja men hon behövde pengar så till rätt ryttare var den till salu. En bruning som gått 130. Den var jättefin på marken och såg inte så självgående ut men ändå pigg liksom. Den hoppade fint. Hon vågade inte rida så mycket framåt men den hoppade men behövde lite mer tryck i galoppen. Sen satte jag upp och den va fin att rida inte så komplicerad men man behövde ändå en hel del ben att trycka på med. Jag hoppade fram på krysset och försökte få fram honom lite och jag tycket själv personligen att jag lyckades bra. Hoppade banan två ggr sen en linje med räcke och kombination som låg på typ 130. Han va skit fin! kom fel in på räcket så la en volt och kom igen. Då small det till och han bara flög över hela rasket med en hel del marginal. Jääävligt fin häst detdär! Mamma blev riktigt kär.

Sen var det den sista. Det var en tjej som skulle sälja sin häst för att hon skulle flytta utomlads och plugga. Det var en liten lite häst på 158cm. Alldeles för liten men red ändå. Hon börja med att trava och galoppera runt lite där och den såg inte ren ut... Hoppade fint och va verkligen som en ponny. Jag red sen då och den kändes nästan mindre än Tequila. Det var en import från Irland så den såg inte så fin ut. (gillar inte importer) Men den hoppade bra och den hade startat 140. Det hade vart en häst för Ebba! :)

Jag har ju skrivit att alla har varit jätte intressanta men det är ju inte så konstigt för Ansie har ju så många kontakter och hon tar ju liksom inte fram nån skit!!!!

1a hästen: Lucky One
2a hästen: Hidalgo
3e hästen: Fuego
4e hästen: Robinson Crouse
5e hästen: Kalle
6e hästen: Henkie

Vi var mest intresserade av den första hästen Lucky One så vi bestämde oss för att åka och provrida igen och då skulle Lasse följa med och kolla.
Vi åkte tidigt på morgonen och va där runt 11 tiden på fm. Red ett dressyrpass då och hästen kändes som en drömhäst!! Men det kunde jag ju inte inse att den kanske skulle kunna bli min, För det var ju inte säkert att den skulle gå igenom besiktning och vad nu alla tankar sa just då. Det gick super med passet iallafall.
Vi åkte och åt lite och till nån hästaffär där i närheten och köpte massa grejer för hur eller hur skulle vi ju köpa häst.
Sen på em kom lasse och då hoppade vi lite. Det kändes sjukt mycke bättre än förra gången vi hoppade och denna gången hoppade vi lite andra linjer på raka spår. Slutade med att hoppa runt 130 och hästen bara flyger!! Fatta denna känslan!!!!!!!!!!


åkte hem och tänkte på saken.
Ringde ägaren till han dagen efter och planerade besiktning och affär. Blev typ 5 dagar efter och det var väldigt nervöst. Mamma tog med sig Lotta ner till skåne och besiktingen och jag är i skolan och sitter med mobilen och väntar på att mamma ska smsa hur det går...
Typ 3 timmar senare kommer det ett sms : Böjprov och röntgen ok! Han är din.

Fatta hur jävla lycklig jag blev!
första dagen hemma.

och nu efter 5 månader... v


händer bara en gång i livet att man lär känna en sådan häst!! <3333




Kommentarer
Postat av: alice

Vet du något om varför han heter Lucky one? Tänkte om han var med om nåt som unghäst :D

2011-07-13 @ 14:34:37
URL: http://binnastoy.blogg.se/
Postat av: Amanda Stjärnqvist

Han heter Lucky One eftersom han är efter Lucky Light, två av lucky One's avkommor heter också Lucky, Lucky Sun och lucky Love.

2011-11-24 @ 20:55:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0