Bett?

Just nu rider jag på ett 3delat bett i markarbetet och det funkar bra. Jag tycker att man ska kunna rida hästen i rätt form och under arbete på ett så skonsamtt sätt som möjligt. Ser ofta en massa som rider på pelham, pessoa, graman, gummisnodd osv för att få hästen att kröka på nacken det är inte direkt de alltihop handlar om. Utan få hästen att arbeta under sig så kommer formen som ett brev på posten.
Dock är graman och snodd ett hjälpmedel om man inte riktigt klarar av att rida ihop hela hästen till ett paket. Men starka bett bara för att man inte "orkar" rida sin häst dressyr och markarbete.. då är det enklare att ta ett bett så den kröker på nacken hela tiden och springer med bakbenen en kilometer efter.

I hoppningen kan jag tycka att det är helt okej att bettsla upp sin häst då vissa blir mycket hetare och piggare för att det är kul att rida på hinder osv. Jag rider ju nu på ett tredelat och tycker det har funkat bra fram tills nu när det blir lite större hinder och större ytor som på en stor gräsbana behöver man ju mer tempo och då blir Luttis lite stark men i söndags funkade det bra fast då var det lite mindre transportsträckor så han kom aldrig upp i det tempot.
Men jag funderar på att testa ett LITE skarpare bett så att han liksom är med mig hela tiden utan en dragkamp mellan varje hinder.
Ansie kommer ju på tisdag så hon skulle ta med lite olika bett som vi skulle prova. Eftersom han har gått nu 3 dagar och ska gå 4 så ska jag bara rida lite markarbete för henne.
Efter det ska han bara få lulla runt lite här hemma och får lite vila ifrån tävling. Det kan han behöva!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0